10 Burn-in tips!

10 Burn-in tips!

Over het ontwikkelen van een burn-out is al heel veel geschreven. Een tegenhanger bieden wij met deze 10 tips! Voorkomen is beter dan genezen! Of het nu op je werk, in je relatie, je gezin of op een ander vlak is, je hebt zelf mogelijkheden genoeg om te voorkomen dat je in de burn-out kuil valt.

In dit artikel vind je 10 tips over hoe je burn-out voorkomen!

 

Benoem of beschrijf iedere dag 1 ding waar je trots op bent. Of wanneer dit lastig voor je is, benoem minstens 2 zaken die heel goed gingen en waar je blij van werd. Wanneer je nog niet gewend was om zo naar jezelf en je gedrag te kijken, is het handig om klein te beginnen. Stilstaan bij iets positiefs over jezelf zorgt voor een goed gevoel en je waarde beleving over jezelf groeit gestaag.

 

Zoek iemand waar je vertrouwen in hebt, die met je meekijkt en jou helpt. Dit kan natuurlijk ook met een coach. Het geeft je inzicht in je stress gevende factoren. En is wat je doet het energie gevend of loop je juist leeg?  Spreek een vaste frequentie af met, zodat je de vinger aan de pols houd en voorkomt om de valkuilen te stappen.

 

Bouw wandelmomenten in, dan kom je namelijk mentaal ook gemakkelijker ‘in beweging’. Zeker als je een denker/piekeraar bent brengt zo’n wandelmoment de mogelijkheid even naar binnen te keren en te kijken naar wat er echt speelt. Daarnaast brengt het een ontspanningsmoment omdat je letterlijk even uit de ‘stress omgeving’ stapt.

 

Geef aandacht aan wat jij WEL wilt. Wat wil jij binnen je huidige functie bereiken en wat wil je regelmatig doen? Hoe optimaal wil je je werkbalans? Hoe ziet jouw ideale relatie er uit? Waarmee komt jouw beste versie tot uiting? Wat doe je dan? Wat brengt dat je? Maak dit zo groot en mooi mogelijk, want dan ga je er zeker iets van realiseren.

 

Geef je ‘misstappen’ een waarde. Wanneer je de confrontatie met je leidinggevende uit de weg ging, beschermde je jezelf om gekwetst te worden. Uitstelgedrag voorkwam hiermee dat je een fout zou maken en misschien op je kop zou krijgen. Door je misstappen c.q. fouten te bekijken en te herwaarderen ontstaat er een gevoel van kracht.
Naast het wellicht ‘negatieve’ effect had het ook zeker een positief, beschermend effect. Goed van je dat je het zo onbewust deed.

 

Zet stappen in de richting van jouw gewenste situatie. Deze hoeven zeker niet groot te zijn. Beter een kleine stap, dan helemaal niet in beweging komen. Elk ander resultaat begon ook met een eerste stap.

 

Laat bewust je ‘werk’ achter je als je naar huis gaat. Visualiseer als je weg gaat dat alles achter die grote deur blijft. Laat je werktelefoon op je bureau en open ‘s avonds geen mail. En het is vaak meer mogelijk dan je denkt, als je durft te kiezen.

 

Zorg voor goedlopende relaties op het werk. Wanneer je irritaties naar collega’s hebt zorgt dit onbewust constant voor stress. Onderzoek wat jou die irritaties brengen en doe er wat aan. Wil je meer lezen en tips over hoe je dit kunt doen download dan het E boek ‘lastige collega’s bestaan niet!.

 

Blijf jezelf ontwikkelen op allerlei gebied, zodat je blijft groeien. Op een constant veranderende arbeidsmarkt is het van belang, dat je persoonlijk en professioneel blijft groeien. In de natuur geldt de regel ‘wat niet groeit gaat dood’. Toevallig ben jij ook een onderdeel van de natuur en zul je merken dat als je ontwikkelt jezelf beter en sterker voelt.
Een training of opleiding op z’n tijd is broodnodig en alles uit jezelf te halen. Er zit veel meer dan je bewust van bent.

 

Neem de touwtjes voor jouw functie en plek binnen de organisatie in eigen handen. Dat maakt je (veer)krachtig en energiek. Wees geen slachtoffer, want daarmee verlies je kostbare energie. Je hebt maar 1 leven, dus maak het mooiste wat je kunt bedenken en soms is een andere functie c.q. werkgever zoeken de beste optie.

Succes op je burn-in pad! Een goede 11e tip:  Neem de touwtjes in handen op alle levensgebieden en zorg zelf voor een vlammende BURN-IN!

Lees hier het praktijkvoorbeeld van Koen vanuit een burn-out weer grip op zijn leven kreeg.

Wandelcoach Praktijkvoorbeelden

Natuurlijke werkvormen

Meer inspiratie

Aanmelden nieuwsbrief