10 tips om werkstress te verminderen!

werkstress

10 tips om werkstress te verminderen!

In Nederland melden dagelijks medewerkers zich ziek door (werk)stress. Er wordt in Nederland namelijk hard gewerkt: onze productiviteit is één van de hoogste ter wereld. Dit betekent vaak een (te) hoge werkdruk, waardoor stress kan ontstaan. Niet alleen voor de medewerkers, maar ook voor degenen die de toko runnen. Leidinggevenden staan vaak onder druk, omdat ze 2 partijen bedienen. Er zijn echter een aantal simpele oplossingen om stress direct te verminderen.

Wat zijn mogelijke activiteiten die je als leidinggevende kan ondernemen tegen stress?

 

1.    Verbeter de arbeidssituatie en met name de communicatie tussen jou en de medewerkers. Je collega’s willen gezien en gehoord worden en dat zit vaak in hele kleine dingen. Even een vraag tussen door over hoe het thuis gaat, of dat iemand  na afwezigheid door ziekte zich weer fit voelt kan al een positieve vibe geven.

2.    Bied de werknemers een goede sociale ondersteuning bij problemen thuis en op het werk, begeleid werknemers met stressklachten goed en zorg voor een goede re-integratie na een ziekteperiode door stress;

3.    Leer mensen omgaan met een hoge werkdruk, bijvoorbeeld door ze een coachtraject aan te bieden. De werkdruk is niet altijd te veranderen, maar de manier waarop er mee om gegaan wordt wel. Persoonlijk ontwikkelen en groeien in veerkracht maakt dat werknemers meer aan kunnen.

4.    Stel een protocol op voor de aanpak van ongewenste intimiteiten en pesten op het werk, een belangrijke bron van stress. En/of bied de mogelijkheid om naar een interne/externe vertrouwenspersoon te gaan.

5.    Zorg voor een integrale en preventieve aanpak van stress. Bijvoorbeeld door een in company ont-stress traject voor het team aan te bieden. Maak hier een belafspraak om de mogelijkheden door te spreken.

6.    Zorg voor stress-verminderende activiteiten zoals het doen van ontspanningsoefeningen, sporten via het werk en lunchwandelen.

7.    Stuur meer op autonomie van medewerkers. Autonome mensen hebben minder last van stress en kans op burn-out klachten, zijn taakgerichter en hebben ene beter aanpassingsvermogen.

8.   Combineer noodzakelijke activiteiten met energie bevorderende aanvullingen, bijvoorbeeld staand en/of wandelend vergaderen.

9.  Doe af en toe eens iets onverwachts leuks, maar wel structureel. Een kaartje of kleine verrassing op iemand zijn bureau neerleggen of een bloemetje bij een behaald succes.

10. Maak een groeiplan met de individuele medewerker. Groeien doet (op)bloeien. Wanneer een mens niet groeit, gaat hij ‘dood’.

Go for it

Wellicht doe je hier al veel van. Hartstikke mooi, want stress verminderen bij de medewerkers biedt ook een relaxtere sfeer op de afdeling en voor jou.

Staan er tips tussen die je nog niet ingebracht hebt, go for it. Je zult merken dat er een andere positievere vibe ontstaat.

Wil je even sparren over wat voor jouw team of voor jou een aanvullende en ondersteunende activiteit kan zijn? Bijvoorbeeld wandelend vergaderen, een themawandeling of opleiding en training maak dan hier een belafspraak.

 

 

 

 

 

Wandelcoach Praktijkvoorbeelden

Natuurlijke werkvormen

Meer inspiratie

Aanmelden nieuwsbrief